4 kroky při odchodu ze zaměstnání

Skončila vám pracovní smlouva u zaměstnavatele nebo odcházíte za novou atraktivní pracovní nabídkou. Ačkoliv byste se nejraději pustili do nového začátku neprodleně, je třeba učinit několik kroků, než odejdete ze stávajícího zaměstnání.

 

S pravdou ven

Pokud odcházíte ze zaměstnání proto, že jste dostali atraktivní nabídku od jiného zaměstnavatele nebo dokonce od konkurence, buďte upřímní. Firmy ze stejného oboru se dobře znají. Zaměstnavateli sdělte, že odcházíte co nejdříve, nejlépe ještě před termínem, kdy budete podávat písemnou výpověď. Klidně a věcně vyložte důvody odchodu a buďte nápomocní při výběru vašeho nástupce i při jeho zaškolení.

 

Odstupné není pro každého

Odstupné vyplácí zaměstnavatel pouze v případě, kdy je váš pracovní poměr ukončený z důvodů uvedených v zákoníku práce. Jestliže odcházíte ze zaměstnání sami, zaměstnavatel vám může odstupné vyplatit (ale nemusí) na základě vzájemné dohody.

 

Zapůjčené firemní předměty

Je třeba vyrovnat i materiální účty se zaměstnavatelem. Jistě máte za dobu v zaměstnání nějaké předměty, které vám byly pouze zapůjčeny. Mobilní telefon, notebook, firemní oblečení, ochranné pomůcky, nářadí, USB disk nebo automobil. Jakmile budete uvedené věci vracet, nechejte si potvrdit, že jste vrátili vše zapůjčené.

 

Dokumenty při odchodu

V posledních dnech se dohodněte, jakým způsobem vám bude předána důležitá dokumentace. Se zaměstnání budete odcházet s vystaveným zápočtovým listem, který předáváte při nástupu do jiného zaměstnání nebo na úřadu práce. Důležité jsou i další dokumenty, které vám mzdová účtárna předá až na konci roku. Evidenční list důchodového pojištění a potvrzení o zdanitelných příjmech. Následující rok v lednu požádejte i o tyto dokumenty.

 

Při odchodu se zaměstnání jednejte nanejvýš korektně. Rozlučte se mile a slušně. V žádném případě nešiřte negativní nebo důvěrné informace o bývalém zaměstnavateli. Pravidlo platí nejen pro osobní kontakty, ale i pro vyjadřování se na sociálních sítích.